مقالات

گلخانه های توت فرنگی

گلخانه های توت فرنگی

گلخانه های توت فرنگی در حال حاضر به شکل گسترده ای در حال افزایش هستند و نحوه تولید توت فرنگی نیز نسبت به گذشته تغییر کرده است. گلخانه های امروزی کشت خود را به روش هیدروپونیک انجام می دهند که تغییرات زیادی نسبت به قبل داشته است. در گذشته توت فرنگی در گلخانه به روش سنتی بود کشت روی زمین و در خاک انجام می شد اما در حال حاضر از کیسه کشت یا گروبگ استفاده می شود که بستر کشت در گروبگ پر و فرآیند کشت انجا می شود. گلخانه توت فرنگی نسبت به روش سنتی که در فضای بیرون کشت می شود مزایا و تفاوت های زیادی دارد.

گلخانه توت فرنگی به شکل موقت و دائم وجود دارد که گلخانه موقت فقط در فصل های سرد سال که احتمال یخ زدن توت فرنگی وجود دارد استفاده شده ولی در گلخانه دائم از نظر ساختار با موفقت متفاوت است در تمامی فصول کشت انجام می شود.

کشت در گلخانه مقدار باردهی محصول را نسبت به روش سنتی حدودا 10  برابر می کند که البته چنانچه در کشت گلخانه ای از روش هیدروپونیک استفاده شود شاهد افزایش بازدهی محصول خواهیم بود. کنترل آلودگی در گلخانه ها به مراتب آسانتر است که البته توت فرنگی در گلخانه تحت تاثیر کمتر در مقابل آلودگی قرار می گیرند. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد گلخانه به شما داده می شود.

همانطور که در مورد گلخانه های توت فرنگی گفته شد، کشت توت فرنگی در گلخانه بازدهی بیشتری دارد. زمان کشت در نیمه دوم سال و از ابتدای مهرماه شروع می شود و بعد از چند ماه میوه می دهد. دوره برداشت بین 4 تا 5 ماه بوده که در این مدت تولید کننده توسط پرسنل خود توت فرنگی ها را برداشت و روزانه به بازار عرضه می کند. پس از پایان دوره برداشت نوبت به نشا گیری است.

شما می توانید توت فرنگی را در به صورت بذر بکارید و یا از نشاء های آماده توت فرنگی استفاده کنید. پرورش توت فرنگی با استفاده از نهال آن نیز امکانپذیر است. هنگام کاشت توت فرنگی در گلخانه با استفاده از نهال دقت کنید که بیماری نداشته باشد. یکی از موارد مهم در آبیاری محصول، آبیاری به موقع آن است که تاثیر به سزایی در میران باردهی محصول دارد.

-رطوبت نسبی بیش از 40 درصد

-دمای مطلوب در طول شنبانه روز

-فاصله بین بوته ها بین 15 تا 20 سانتی متر باشد

-استفاده مناسب از نور در گلخانه

-آبیاری مناسب باتوجه به گیاه

-استفاده از دستگا های تهویه مناسب

-کنترل آفت ها و بیماری ها

-استفاده از کودها به نسبت مناسب

مراحل راه اندازی گلخانه توت فرنگی بستگی به متراژ گلخانه، فضای اختصاص داده شده و نیز دستگاه ها لازم برای راه اندازی دارد. یکی از جدیدترین روش ه برای کشت توت فرنگی به روش کشت هیدروپونیک می باشد. در این روش کشت روی زمین انجام نمی شود و از بستر کشت استفاده می شود. میزان متراژ فضا برای راه ندازی نباید کمتر از 5000 متر مربع باشد. متراژ پایین تر سود کمی خواهید اشت. در ادامه مراحل ساخت را توضیح می دهیم:

اولویت اول در راه اندازی گلخانه، داشتن زمین با متراژ مناسب است. متراژ زمین نباید کمتر از 5000 متر باشد چون همانطور که در بالا گفتیم، متراژ کمتر توجیه اقتصادی ندارد. سعی کنید گلخانه را در منطقه ای با آب و هوای معتدل بسازید تا از نظر فرآیند کشت راحت تر باشید.

در یافت برخی از انشعابات نیاز به ساخت سازه یا ملک است که قبل از شروع ساخت بررسی کنید آیا می توانید انشعابات را دریافت کنید. یکی از مشکلات برخی از گلخانه ها تامین آب است چون در برخی از موارد اداره آب و فاضلاب به دلیل فاصله داشتن از بافت مسکونی یا نداشتن زیر ساخت لازم، انشعاب به شما نمی دهند. پس حتما قبل از هر کاری امکان گرفتن انشعابات لازم را بررسی و مطمئن شوید.

هر کاری که قصد دارید برای احداث انجام دهید نیاز به صرف هزینه دارد. مبلغ مورد نیاز برای احداث گلخانه توت فرنگی بستگی به متراژ مورد نیاز برای گلخانه، تاسیسات در نظر گرفته شده و نیروی انسانی دارد.

طبق دستورالعمل ها حداقل متراژ در نظر گرفته شده برای احداث گلخانه 500 متر است یعنی به درخواست های احداث زیر 500 متر مجوز داده نمی شود. که این متراژ برای 60 درصد از زمین است که در نتیجه زمین در نظر گرفته شده باید بزرگتر باشد. برای گرفتن مجوز باید به کدام ارگان مراجعه کنیم؟ شما برای دریافت جواز تاسیس گلخانه باید به جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و همینطور منابع طبیعی مراجعه کنید.

در این مقاله از گلخانه های توت فرنگی سعی شد مطالب مفیدی به شما دوستان ارائه شود. شیوه کشت در حال حاضر در حال تغییر است و برخی از کشاورزان در حوزه کشت به سمت کشت گلخانه ای رفته اند که در سال های اخیر این موضوع سرعت بیشتری پیدا کرده است. یکی از کسب و کارها در حوزه کشت گلخانه ای، پرورش توت فرنگی است که شیوه های نوینی برای آن وجود دارد. بهترین شیوه پرورش محصول، کشت هیدروپونیک است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *